De manier waarop kinderen woorden en zinnen leren begrijpen en leren uitspreken, verloopt meestal volgens een vast patroon. Iedere taal heeft zijn eigen klanken. Het leren herkennen en uitspreken van die klanken noemen we spraakontwikkeling. Hiervoor is het belangrijk dat uw kind de spieren van zijn lippen, tong en gehemelte goed kan bewegen èn dat hij goed hoort.

/_library/42879/

In de eerste 3 jaar leren kinderen controle te krijgen over de verschillende spieren en leren ze luisteren. Als ze ongeveer 3 jaar zijn, kunnen ze bijna alle losse klanken uitspreken. Alleen de /s/ en de /r/ zijn dan nog voor veel kinderen moeilijk. Maar een kind hoeft deze twee klanken pas goed te kunnen uitspreken rond zijn 6e jaar.

Tussen 1 en 1½ jaar zegt begint een kind de eerste woordjes ‘taat’ (staart) of pa-pu (paraplu). Het kan nog wat neuzig klinken.

Tussen 1½ en 2 jaar beginnen kinderen zinnetjes te maken van 2 woorden. Bijvoorbeeld zeggen: ‘fieze buite’ (ik wil buiten fietsen) of ‘kinne boem’ (de vlinder zit op de bloem).

Tussen 2 en 3 jaar gaan kinderen zinnetjes maken van 3 tot 5 woorden. Wanneer ze naar de kleuterschool gaan, kunnen ze vaak al goed duidelijk maken wat ze bedoelen.

Tussen hun 3e en 5e jaar leren kinderen de verschillende klanken te gebruiken in woorden. Eerst laten ze klanken in woorden nog vaak weg of vervangen ze die. Uw kind zegt bijvoorbeeld piets als hij fiets bedoelt. Of boem in plaats van bloem, klaan in plaats van kraan, toel betekent stoel en viegtuig is vliegtuig.

Kinderen van 6 kunnen de klanken van een taal goed uitspreken en ze ook in woorden gebruiken.

Om de spraak- en taalontwikkeling van uw kind goed te volgen, zijn er vaste momenten waarop de logopedist, KNO-arts en de orthopedagoog uw kind ziet en onderzoekt. We zien uw kind op de leeftijd van 1 ½ en 2 ½ jaar en 4 ½ jaar. Mocht het nodig zijn, dan zien we uw kind tussentijds vaker.

Als de logopedist denkt dat logopedische behandeling verstandig is, ziet zij uw kind op een ander moment misschien langer voor een uitgebreid onderzoek en denkt mee waar de behandeling gestart wordt.